Prepisivanje je pojava koja se u školama često javlja. I pored svih napora nastavnika, uređaja za ometanje mobilnih telefona ili bubica koje učenici koriste, prepisivanje je teško iskoreniti.
A da li smo se upitali zašto je to tako? Da li je naš pristup toj pojavi možda pogrešan? Ako prepisivanje nadziremo, zabranjujemo i kažnjavamo, a ne podižemo istovremeno svest učenika o razlozima zbog kojih je prepisivanje pogrešno, da li mi suštinski činimo da dođe do promene u njihovim umovima?
Prepisivanje se veoma često smatra pogrešnim zbog toga što predstavlja kršenje određenih pravila, kao i zbog toga što ga nastavnici shvataju lično. Međutim, da bi učenici shvatili zašto je prepisivanje pogrešno, oni treba da razumeju razloge zbog kojih se ono smatra pogrešnim.
Objasnite im:
- Prepisivanje i varanje na testovima je vrlo blisko laganju. Bilo da prepisuju od nekog drugog ili da kopiraju tekstove ili zadatke sa interneta, oni tvrde da je to njihovo delo, iako nije.
- Preuzimanje tuđeg dela je vid krađe. Kada od nekoga prepisuju, oni preuzimaju tuđe reči i tuđ rad i nazivaju ih svojima.
- Prepisivanje na testovima nije u redu. Kako prema učenicima koji zaista uče, tako ni prema nastavnicima.
- Oni koji prepisuju prikrivaju svoje neznanje. Prikrivajući neznanje učenici sami sebi umanjuju šanse za uspeh u različitim područjima života.
- Učenik koji prepisuje pokazuje da ne razume da obrazovanje nije samo pamćenje činjenica i rešavanje problema, već da ono služi da upoznamo sebe i pronađemo svoje mesto u društvu i budemo uspešni i zadovoljni.
- Učenici koji prepisuju obezvređuju svoju diplomu. Kada znate da se u nekoj školi ili fakultetu dobre ocene lako dobijaju prepisivanjem, na tržištu rada i u društvu vrednost te diplome je manja u odnosu na škole i fakultete za koje se zna da je dobijena ocena ekvivalentna uloženom trudu i pokazanom znanju.
- Prepisivanje uništava poverenje. Kada jednom prepišu na kontrolnom, gube poverenje nastavnika, koje je teško povratiti čak i u slučaju da nikada više ne prepišu.
- Prepisivanje otežava naredno učenje i vodi daljem kontinuiranom varanju. Na primer, kada ne nauče osnove nekog predmeta i odluče da prepišu na testu, veća je verovatnoća da će prepisati i na sledećem testu nego da će naučiti sve što su propustili. Dakle, isplativije je i lakše učiti na vreme.
- Prepisivanje se ne završava u školi. Ono se nastavlja i kasnije, na fakultetu i na poslu. Dakle, ono postaje karakteristika ličnosti.
- Prepisivanje je stresno.
Razlozi kojima učenici opravdavaju prepisivanje su najrazličitiji. Neki od njih su i sledeći:
- Prepisivanje ne shvataju kao nešto ozbiljno.
- Opravdavaju prepisivanje objašnjavajući da ga shvataju kao timski rad.
- Gradivo im je dosadno i beskorisno ili prezahtevno.
- Ne vide smisao učenja.
- Preplavljeni su velikim brojem činjenica koje treba da upamte.
- Nemaju motivaciju za učenje.
- Uče za ocenu koja se lakše može dobiti prepisivanjem.
- Ne prate na nastavi.
- Ne uviđaju vrednost učenja i znanja u društvu.
- Svi drugi to rade, ali nisu uhvaćeni.
- Smatraju da im određeni predmet nije važan.
- Ne nalaze vremena da uče.
- Očekivanja roditelja su previsoka.
Pođite od razloga koje učenici najčešće navode u pokušajima da opravdaju prepisivanje, a zatim pokušajte da ih motivišete da to više ne rade. Evo nekoliko predloga kako možete da motivišete učenike da ne prepisuju:
- Znanje koje dobijaju u školi im je potrebno, koliko god u ovom trenutku to ne izgleda tako. Ukoliko ga ne steknu sada, moraće u to da ulože svoje vreme kasnije.
- Znanje koje sada stiču biće im potrebno na poslu, da bi uspešno obavljali svoje radne zadatke, ali i u životu, da bi se nosili sa životnim problemima koji ih čekaju.
- Kontrolni zadaci i testovi služe da izmere njihovo znanje u datom trenutku, a ukoliko na njima prepisuju neće dobiti adekvatnu povratnu informaciju od nastavnika o svom znanju, tako da neće moći da napreduju u učenju.
- Kada nešto postignu svojim trudom, osećaće se samopouzdanije i uspešnije.
- Da su poslodavac, i da su saznali da je osoba koju žele da angažuju prepisivala tokom svog školovanja, da li bi je zaposlili?
Autor: Tijana Rajić
Literatura:
- Bouville, M. (2009). Why is Cheating Wrong?. Studies in Philosophy and Education, 29(1), pp.67–76.
Pbskids.org. (2016). It's My Life. School. Cheating. Why It's Wrong | PBS Kids GO!. [online] Available at: http://pbskids.org/itsmylife/school/cheating/article5.html [Accessed 28 Feb. 2016]. - Witmer, D. (2016). 10 Things You Should Tell Your Teen About Why Cheating is Wrong. [online] Verywell. Available at: https://www.verywell.com/reasons-why-cheating-is-wrong-2609548 [Accessed 29 Feb. 2016].