Zatvaranje svih kulturnih institucija nije sprečilo učenike i profesore Savremene gimnazije da naprave svoju virtualnu izložbu u okviru interdisciplinarnog projekta „Socijalistička Jugoslavija iz vaše perspektive”. Iako je za maturante bila planirana poseta muzeju, učenici su zadatak radili onlajn.
Naime, profesorke Sanja Bogdanović (istorija), Jelena Spasojević (sociologija) i Milica Aleksić (engleski) osmislile su projekat koji je prilagođen novonastaloj situaciji. Nakon što su na svojim predmetima govorili o periodu Jugoslavije, Titu, bratstvu i jedinstvu, međuljudskim odnosima, ali i arhitekturi i umetnosti ovog vremena, učenici su prešli na istraživački rad..
Istorijska građa iz ugla savremenih gimnazijalaca
Učenici su za potrebe projekta podeljeni u grupe od po tri člana. Prvi deo zadatka bio je da svako pronađe po jedan predmet iz tog perioda i napiše kratku priču o njemu na engleskom jeziku – istorijat, važnost predmeta za porodicu i razlog zašto su baš njega izabrali.
Drugi deo zadatka bio je da svaka grupa napravi intervjue sa tri generacije ( mlađa – vršnjaci, srednja – roditelji i starija – bake i deke) na jednu od zadatih tema:
- Bratstvo i jedinstvo;
- Antifašizam;
- Ekonomski modeli;
- Nacionalizam/nacionalizmi;
- Spoljna politika Jugoslavije;
- Jugoslovenstvo;
- Jugoslovenska umetnost i arhitektura;
- Jugoslovensko nasleđe.
Na taj način, gimnazijalci su sproveli interesantno sociološko istraživanje koje im je omogućilo da sagledaju temu iz tri različita ugla i sa tri vremenske distance i tako dođu do sopstvenih zaključaka.
Svedočanstva iz vremena socijalizma: Crveni pasoši i pionirske uniforme
Iako je učenicima isprva izgledalo da nemaju ništa iz tog vremena, nakon razgovora sa roditeljima i bakama i dekama vrlo brzo su shvatili da i nije tako. U radovima su tako prikazani crveni pasoši, ispričana svedočanstva o putovanjima roditelja, pionirskim uniformama i zakletvama, dočarani su „iskrini” telefoni i posebna mesta u hodniku gde su stajali, oživljena su sećanja na ploče, gramofone i prve pegle sa termostatom, a specijalno mesto dobile su anegdote o radničkim akcijama i bedževima sa njih.
Naravno, bilo je i tužnih i teških priča, ali upravo je i jedan od ciljeva projekta bio da učenici ovu temu obrade iz više perspektiva, da razmene međusobno informacije i saznaju nešto više nego što piše u udžbenicima.
Odbrana rada na engleskom i srpskom jeziku
Ispostavilo se da je projekat došao u pravo vreme jer su u doba vanrednog stanja i učenici i roditelji, ali i šire porodice, više bili okrenuti jedni drugima, imali vremena za razgovore i zaista podelili međusobno zanimljive porodične priče, što možda ne bi bio slučaj u redovnom stanju, kada svi jurimo za svojim radnim zadacima.
Svaki učenik svoj rad branio je i na srpskom i na engleskom jeziku, što je ujedno bila i dobra vežba i priprema za odbranu maturskih radova, koja učenike četvrte godine očekuje početkom juna. Na samom kraju projekta izabrane su najbolje fotografije i objavljene na Instagramu sa heštegom #YUDOM, u okviru poziva koji je aktuelan na sajtu Muzeja Jugoslavije.
Sa jedne strane inspiracija profesora, želja da se učenici zaista uključe u nastavu, budu kreativni i istraživački orijentisani, sa druge strane učenički entuzijazam, znanje i preduzimljivost, a sve potpomognuto novom tehnologijom i onlajn-alatima koji su nam dostupni rezultirali su sjajnim radovima na koje smo svi ponosni.