Empatija je veoma važna u obrazovanju, jer omogućava da se shvate potrebe i osećanja drugih ljudi. Ona nam pomaže da budemo bolji učitelji, jer nam omogućava da razumemo kroz šta naši učenici prolaze, šta im je teško i kako im možemo pomoći da uspeju. Empatija nam pomaže i da se bolje povežemo sa svojim učenicima, što može da im pomogne da se osećaju prihvaćenim i da se bolje usredsrede na učenje.
Empatija u učionici: Učenje kroz reči, govor tela i aktivno slušanje na engleskom jeziku
Na časovima engleskog jezika učenici trećeg razreda su kroz prezentaciju i vođenu diskusiju pričali o empatiji, komentarisali kratki film koji ilustruje zašto je empatija važna. Takođe su metodom brejnstorminga odabrali prigodne izraze na engleskom jeziku kojima izražavamo empatiju prema nekome rečima, ali je bilo priče i o govoru tela kao sastavnom delu komunikacije, kao i o načinima aktivnog slušanja sagovornika.
Učenici četvrtog razreda su iskusili kako izgleda „ući u nečije cipele” („put yourself in someone’s shoes”) u bukvalnom smislu, razgovarali su o dubljem značenju ove fraze i definisali pojam empatije. Nakon toga analizirali su pesmu „Walk a mile in my shoes” i složili se da je je stih:
And before you abuse, criticize and accuse
Just walk a mile in my shoes
najsnažniji i nosi važnu poruku za sve.
Zatim su se bavili prepoznavanjem i imenovanjem emocija koje neko drugi oseća u izazovnim situacijama, da bi na kraju kroz glumu i ulaženje u uloge prikazali scene koje se svakodnevno dešavaju u našem životu - sa i bez empatije.
Kroz smeh i zabavu uspeli smo da se dotaknemo važnih tema, posatvimo neka bitna pitanja i promislimo o svom, ali i ponašanju drugih i načinima kako da svi budemo bolji.
Sociometrijska vežba o društvenim nejednakostima u osnovnoj školi
Učenici su u okviru časova o društvenim nejednakostima imali priliku da učestvuju u sociometrijskoj vežbi. Svi učenici su stali na liniju jedni pored drugih po dužini učionice i nastavnica im je postavljala određena pitanja. Ukoliko je odgovor bio potvrdan, istupali su korak napred. Nakon pitanja koja su bila duhovita i koja su stvorila opuštenu atmosferu, učenici su upitani da li lično poznaju pripadnika neke manjine. Neki su se izjasnili da poznaju, neki ne.
Potom su učenici na liniji izvlačili kartice na kojima su bili određeni likovi, pripadnici različitih manjina, i zamoljeni su da koračaju u ulozi osobe, pripadnika manjine koje su dobili. Najpre ih je nastavnica podsetila da smo i po Univerzalnoj deklaraciji o ljudskim pravima svi rođeni jednaki u dostojanstvu i pravima. Nastavnica je čitala određene izjave u vezi sa kvalitetom života, privilegijama i mogućnostima, a zadatak učenika u ulogama je bio da ukoliko je odgovor potvrdan za osobu koju su dobili, naprave korak napred, ukoliko nije, da načine korak nazad.
Na kraju vežbe, svi su bili neravnomerno raspoređeni po učionici, neki su otišli napred, neki se nisu pomerili, neki su otiši nazad. Učenici su tada podelili u kojim su ulogama bili i razgovarali smo o njihovim pozicijama, kako se osećaju oni koji su pozadi, kako oni koji su u sredini, kako oni koji su otišli napred. Nakon vežbe, učenici su pozvani da jednom rečju opišu osećanje, iskustvo, utisak koji im je ostao nakon vežbe u vidu osećanja („nepravda, tuga, privilegija, zamišljenost, šok…”), nakon čega je usledilo predavanje o društveno konstruisanim faktorima nejednakosti.
Empatija kroz umetnost: Korišćenje digitalnih medija za istraživanje i prezentaciju emocija
Učenici su na časovima likovne kulture kroz digitalno stvaralaštvo predstavili empatiju koristeći tekst i različite vizualne prikaze. Inspirisani razgovorima sa drugim profesorima i kroz svoje doživljaje izveli su ideje, uz poštovanje estetskih kriterijuma, vodeći računa i o kompoziciji i likovnim elementima unutar dela. Od prikupljenog materijala, učenici će montirati video koji će biti pušten u školi putem TV uređaja.
Empatija nam, takođe, pomaže da budemo objektivniji i da se suočimo sa svojim predrasudama. Kada smo empatični prema svojim učenicima, pokazujemo im da ih razumemo i da sve što radimo radimo u njihovom najboljem interesu. Ovo može da im pomogne da sa nama podele šta ih muči, kao i da budu iskreniji sa nama, što nam omogućava da im pružimo pravu pomoć.
Ukratko, empatija je važna u obrazovanju, jer nam pomaže da budemo bolji učitelji, da se bolje povežemo sa svojim učenicima i da budemo objektivniji u svom pristupu. Ona je ključna za stvaranje pozitivnog i podsticajnog okruženja, u kojem će naši učenici moći da uspeju i da razviju svoj puni potencijal.
Empatija na časovima računarstva i informatike
U martu, u okviru Meseca empatije, nastavnice računarstva i informatike, Nataša Obrenović Filipović i Andrijana Milanović, na časovima računarstva i informatike angažovale su kreativne, posvećene, zainteresovane učenike prve godine da kreiraju, samostalno ili u paru, fotografiju vezanu za empatiju, u opštem smislu te reči, ili nedostatak empatije na internetu.
Na času su razgovarali o tome kako nedostatak empatije na internetu može uticati na pojedinca, njegovo raspoloženje i emocije. Istakli su koliko je važno osvestiti i obratiti pažnju kakav komentar ostavljamo na društvenim mrežama, razmisliti o tome kako taj isti može da utiče na osobu i šta može sve potencijalno izazvati.
Učenici su imali zadatak da primete kod sebe, u svojoj okolini, kod prijatelja, negativne stvari koje donose društvene mreže, i koliki je to zapravo izazov 21. veka.
Nastavnice su sa učenicima vodile razgovor tome koliko kao pojedinci nismo svesni jačine reči na internetu i koliko svi kolektivno treba budemo svesniji i empatičniji.
Ključno je da je potrebno podizanje svesti o uzroku i posledicama nedostatka empatije na društvenim mrežama, kao i podsticanje svakog od nas da učestvujemo u kreiranju pozitivne onlajn zajednice.
Diskutovanje i deljenje njihovih mišljenja sa nama podsetili su nas i podstakli da treba da radimo na razvijanju empatije i težimo ka odgovornijem ponašanju na internetu i društvenim mrežama.
Vršnjački tim: Kako empatija i saradnja oblikuju školsku zajednicu
U okviru projekta Dani empatije, kojima je posvećen mesec mart, savremeni prvak Vanja Simić, odeljenju I5, predstavio je Vršnjački tim! On je bio gost na času odeljenjske zajednice ovog odeljenja, gde je učenicima prezentovao šta ovaj Tim predstavlja, koji su glavni benefiti njegovog formiranja i na koji način on može biti nosilac promena koje bi učenici potencijalno želeli da stvore.
Vanja je učenike uputio na koji način i oni mogu postati deo ovog Tima. Učenici su pokazali veliku zainteresovanost za ovu temu. Zanimalo ih je koja je razlika između Vršnjačkog tima i Učeničkog parlamenta, koliko Tim može imati članova, da li je Vanja koordinator tog Tima…
U drugom delu radionice, nakon što je Vanja izneo svoje ideje za promene u školi, podelio je učenicima papiriće na kojima su oni mogli da napišu svoje. Time su usledile diskusija i debata o stvarima koje učenici smatraju važnim.
Ovom prilikom pohvaljujemo Vanju Simića za sjajno održanu radionicu, odličan javni nastup, kao i predstavljanje Vršnjačkog tima na način koji je razumljiv učenicima prvog razreda. Takođe, pohvaljujemo i odeljenje I5 zbog aktivnog učestvovanja i saradnje, što je omogućilo da se ova radionica realizuje na najbolji mogući način. Nadamo se da će u budućnosti ponovo biti prilike da ovaj savremeni gimnazijalac održi radionicu u ovom odeljenju.
Savremeni prvaci inspirisali i osnažili svoje školske drugove
Učenici odeljenja I5 obeležili su Dane empatije u Savremenoj gimnaziji projektom Poruke empatije! Učenici su osmišljavali poruke koje treba da motivišu, osnaže, uteše i pruže podršku drugim učenicima. Posetili su ostala odeljenja i učenicima nudili da izvuku svoju „poruku dana”.
Poruke su obradovale savremene gimnazijalce i izmamile osmehe na njihovim licima! Posebno pohvaljujemo Anastasiju Radić, Luku Ćosića, Filipa Tomaševića, Janu Mirjanić, Andreja Ilića i Danicu Damjanović za trud na ovom projektu.
Kako se u Savremenoj gimnaziji primenjuje empatijsko učenje
Učenje zasnovano na empatiji je pristup podučavanju koji se fokusira na razumevanje emocija i iskustva drugih. Ovaj pristup naglašava važnost empatije u procesu učenja i nastoji da stvori podsticajno i inkluzivno okruženje za učenje gde se učenici osećaju shvaćeno i cenjeno.
U okruženju za učenje zasnovanom na empatiji, nastavnici nastoje da razumeju individualne potrebe, iskustva i perspektive svojih učenika. Ovo im omogućava da učenicima pruže podršku i smernice, i da kreiraju planove časova i aktivnosti koji su relevantni i zanimljivi za njihove učenike. Učenje zasnovano na empatiji uključuje i aktivno slušanje i vrednovanje mišljenja i iskustava učenika, kao i stvaranje sigurnog i podsticajnog prostora za otvorenu komunikaciju i dijalog.
Sve u svemu, učenje zasnovano na empatiji je usmereno ka stvaranju pozitivnog i inkluzivnog okruženja za učenje gde učenici imaju podršku i motivisani su da uče i razvijaju svoje znanje. Razumevanjem emocija i iskustva svojih učenika, nastavnici neguju osećanje povezanosti i pripadnosti, i tako pružaju podršku i smernice koje su učenicima potrebne za uspeh.
Savremena gimnazija prepoznaje važnost rada na ovome u vremenu u kojem živimo, i zato smo smatrali da treba da na poseban način obeležimo dane empatije u našoj školi.