U četvrtak, 17. oktobra 2024. godine, organizovana je terenska nastava za 10 učenika trećeg i četvrtog razreda. Ova aktivnost imala je za cilj interdisciplinarno povezivanje geografije, biologije i srpskog jezika i književnosti, uz dodatne elemente iz fizičkog i zdravstvenog vaspitanja, matematike, hemije i likovne kulture.
Istraživanje prirode i kulture Trsteničkog kraja
Tokom terenskog rada, učenici su imali priliku da iskuse planinarski uspon uz južne obronke Gledićkih planina. Uspon je obuhvatao osnove kretanja u koloni, orijentaciju u prostoru i prepoznavanje tragova. Učenici su se spuštali u kanjon i kretali uz planinski potok, gde su usvojili osnovna znanja iz planinarenja i korišćenja šumskih resursa. Takođe, učili su o važnosti poznavanja terena u slučaju nesreće, kao i korišćenju geografske karte i infracrvenog termometra za određivanje nadmorske visine.
Jedan od ključnih delova terenskog rada bilo je istraživanje simbolike grba Trstenika, što je predstavljalo uvod u upoznavanje oblasti koju su posetili. U okviru biogeografsko-jezičkog pristupa, učenici su istraživali poreklo imena naselja u trsteničkom kraju, uključujući i sama naselja poput Trstenika, Lozne, Čaira, Prnjavora i Grabovca.
U selu Grabovac, učenici su imali priliku da istražuju floru i faunu, prepoznajući vrste biljaka kao što su bukva, divlji kesten i jasen. Mereni su parametri zemljišta, kao što su pH vrednost, osvetljenje i vlažnost, uz diskusiju o njihovom značaju za poljoprivredu.
Kreativni zadaci i jezička istraživanja
U okviru kreativnog zadatka, učenici su osmislili funkcionalni model ekološke kuće koristeći obnovljive izvore energije i prirodne materijale.
Kada je u pitanju srpski jezik i književnost, učenici su istraživali stariji štokavski dijalekat ekavskog izgovora, uočavajući specifičnosti trsteničkog govora. Razgovori sa stručnim saradnikom Matice srpske omogućili su im da prepoznaju neknjiževne reči i gramatičke osobenosti ovog govora, uz naglašavanje da je postojanje dijalekata zapravo jezičko bogatstvo.
Foto-tura i kulturno-istorijsko istraživanje kroz objektiv
Paralelno sa terenskom nastavom organizovana je i foto-tura u okviru nagradnog foto-konkursa Viki voli spomenike i Viki voli javnu umetnost i grobna obeležja, tokom koje su učenici i profesori fotografisali spomenike i zaštićene objekte od značaja za kulturu i istoriju.
Terenska nastava ispunila je očekivanja i, u nekim segmentima, nadmašila ih. Zaslužni su za to dobra organizacija, priprema terenskih i istraživačkih zadataka, ali i posvećenost učenika, koji su pokazali zrelost i istraživačku radoznalost. Na kraju, učenici će pripremiti izveštaj o grupnom radu i individualne osvrte na nova saznanja.