
U sredu, 12. marta, u terminu od 13.45 do 14.30, održan je interdisciplinarni čas na temu empatije, realizovan u saradnji profesora biologije Stefana Erčića i profesora računarstva i informatike Marka Živanovića sa učenicima odeljenja IV-3.
Čas je deo šireg projekta koji traje tokom celog marta, a njegova glavna ideja je povezivanje biološke osnove empatije sa primenom metoda mašinskog učenja u analizi teksta. Učenici su najpre istražili kako mozak obrađuje emocije, proučavajući ulogu ključnih struktura poput amigdale, prefrontalnog korteksa i neurona ogledala, kao i uticaj hormona oksitocina i dopamina na socijalne interakcije.
Nakon toga, fokus časa usmeren je na informatički aspekt – učenici su analizirali kako računari prepoznaju emocije u tekstu koristeći metode obrade prirodnog jezika (Natural Language Processing – NLP). Konkretno, bavili su se naivnim Bajesovim klasifikatorom, koji se koristi za filtriranje neželjene elektronske pošte i analizu sentimenta na društvenim mrežama. Kroz praktične aktivnosti, učenici su programirali jednostavan model u Pajtonu, testirajući prepoznavanje pozitivnih, negativnih i neutralnih poruka.
Čas je završen diskusijom o etičkim i društvenim pitanjima u vezi sa mašinskim prepoznavanjem emocija, odnosno izazovima u razumevanju ljudskih osećanja putem računara, mogućim zloupotrebama algoritama i odgovornošću programera u razvoju takvih sistema.
Ovaj interdisciplinarni pristup omogućio je učenicima da steknu kako naučna, tako i tehnička znanja, ali i da razviju kritičko mišljenje o ulozi tehnologije u razumevanju i tumačenju ljudskih osećanja. Učenici su sa velikim interesovanjem učestvovali u diskusiji, a slični projekti realizovaće se i u budućnosti.