
Učenici četvrtog razreda Savremene gimnazije imali su priliku da prisustvuju interdisciplinarnom času hemije i istorije pod nazivom „Tragedije hemijskih ratova”. Cilj časa bio je da se učenici bolje upoznaju sa bojnim otrovima, njihovom hemijskom strukturom, upotrebom kroz istoriju, kao i da se podstaknu razvoj kritičkog mišljenja i empatija prema žrtvama hemijskog ratovanja.
Hemijski sastav i upotreba bojnog otrova kroz istoriju
Kroz analizu Prvog i Drugog svetskog rata učenici su istraživali različite vrste hemijskih bojnih otrova, uključujući hlor, fozgen, iperit, nervne otrove (sarin, tabun, soman) i cijanovodonik. Proučavali su hemijske reakcije koje omogućavaju toksičnost ovih supstanci, kao i fizička svojstva koja su ih činila efikasnim ratnim oružjem. Iako su ovi otrovi imali široku primenu u ratovima, iza njih su ostale trajne i strašne posledice po čovečanstvo.
Etika i međunarodni zakoni
Poseban fokus časa bio je na etičkim pitanjima i međunarodnim zakonima koji danas zabranjuju upotrebu hemijskog oružja. Učenici su diskutovali o tome da li je upotreba hemijskih oružja opravdana, kako naučnici mogu doprineti sprečavanju njihove zloupotrebe i kakvu odgovornost snosi naučna zajednica kada je reč o razvoju smrtonosnih supstanci. Ove diskusije pomogle su učenicima da razviju širu perspektivu o odgovornosti nauke u društvu.
Naučna otkrića i njihov uticaj na društvo
Ovaj čas koji su održali nastavnik istorije Vidak Pejović i nastavnica hemije Nevena Anđelić pokazao je koliko je važna povezanost nauke i društva. Naučna otkrića, iako mogu biti veoma korisna, mogu se i zloupotrebiti u ratne svrhe. Učenici su kroz slike, prezentacije i diskusije stekli širu perspektivu o istorijskim događajima, kao i o naučnoj etici. Kroz razvijanje empatije prema žrtvama hemijskih napada, učenici su dobili priliku da razmisle o tome kako bi se nauka mogla koristiti u pozitivnom kontekstu, a ne u destruktivne svrhe.
Interdisciplinarni pristup ovom času omogućio je učenicima ne samo da nauče hemijske osnove i istorijski kontekst hemijskog ratovanja već i da razmotre dublje moralne i etičke aspekte nauke u društvu.