Digitalna pismenost: „Pametno” korišćenje digitalnih uređaja i interneta
Broj ljudi koji koristi internet i digitalne uređaje raste iz godine u godinu, pa tako internet postaje nezaobilazni deo naše svakodnevice.
Prvo pitanje koje nam se nameće u vezi s tim jeste šta je to digitalna pismenost i šta ona podrazumeva. Ovaj pojam daleko je složeniji od onoga kako se čini. Istraživanjem o ovom pojmu može se doći do zaključka da digitalna pismenost označava kompetencije, znanja i veštine koji su potrebni kako bismo „pametno” koristili digitalne uređaje i internet. Pored toga, odnosi se i na poznavanje programa, aplikacija, internet platformi i kao poslednje, ali ne manje važno – digitalnog pravopisa, što se neretko zaboravlja.
Zašto je potrebno razvijati digitalnih znanja, veštine i kompetencije
U Savremenoj gimnaziji težimo da učenicima damo odgovore na pitanje koji su sve razlozi za unapređivanje digitalnih znanja, veština i kompetencija:
- pomoću njih do informacija dolazimo brzo – dakle, pružaju nam efikasnost;
- podstiču kritičko razmišljanje prilikom selektovanja informacija;
- pružaju nam mogućnosti pronalaženja bilo kog potrebnog sadržaja;
- olakšavaju nam proces učenja pomoću raznih aplikacija za vežbanje, pravljenje mapa uma, organizovanje i planiranje vremena itd.;
- čuvaju naše vreme, jer do sadržaja dolazimo brzo i za pomoć se možemo obratiti odmah putem mejla ili bilo koje druge platforme za komunikaciju.
U „starom svetu” informacije i sadržaji su bili retki, a u „novom” su informacije i sadržaji svuda oko nas. Upravo iz tog razloga su nam potrebne digitalne veštine (digitalna kompetencija) – da bismo mogli kritički da obradimo informacije, procenimo ih i selektujemo one koje su nam korisne. Konektovani na internet, svi mi (ili pak velika većina) imamo ogromnu mogućnost da potražimo sve što nas zanima odmah, ali kako da procenimo šta je od toga relevantno? Dakle, reč je o veštinama koje se uče i stiču s vremenom. Drugim rečima, to je čitav jedan proces, tako da u Savremenoj gimnaziji nastojimo da te veštine negujemo i unapređujemo.
U Savremenoj pratimo sve novitete bez kojih će školovanje u budućnosti biti nezamislivo
Od neprocenjive je važnosti da u današnjem svetu nastavnici poseduju određene digitalne kompetencije kako bi mogli da prate trendove u nastavi i da idu u korak s novitetima, kojih je sve više. Nastavnička metodologija se menja, menjaju se sredstva koja se koriste u nastavi, pa u skladu s tim treba da se menjaju i kompetencije, odnosno da se usložnjavaju i podižu na jedan viši nivo („Medijski fenomeni”). Na internetu je pregršt kvalitetnih platformi, aplikacija za učenje, pa je neophodno shvatiti važnost i značaj korišćenja svih tih digitalnih alata u službi kvalitetnije nastave (Šekspir – onlajn-čas, „Onlajn-reporteri” itd). Kroz obuke i seminare koje imamo u Savremenoj gimnaziji pratimo sve novitete i sve ono bez čega će školovanje u budućnosti biti nezamislivo.
Dakle, internet nam mnogo toga pruža, ali ono što ne smemo zaboraviti jeste sposobnost da kritički procenimo koji ćemo sadržaj koristiti. Nije svaki sadržaj dobar sadržaj. U Savremenoj gimnaziji profesori nastoje da u svakom smislu opismene đake, a digitalni aspekt postao je neizostavan (Savremenijada za četvrtake). Internet je privilegija ako znamo da ga koristimo, a u skladu sa novom strategijom, Savremena gimnazija nastavlja da osmišljava nove i sve kvalitetnije sadržaje kako bi naši učenici bili digitalno opismenjeni za život i rad u ovom i budućem društvu.