Istraživanje i analiza: Iscrpan proces za pronalaženje novih saznanja i rešenja
Tehnologija ima pozitivan uticaj na korisnika dokle god mu pomaže da identifikuje, analizira, ocenjuje i kreira nove sadržaje. Digitalno pismena osoba može da razume različite izvore informacija i poveže naizgled različite ideje.
Da bi se objasnio značaj upotrebe digitalnih tehnologija u savremenom društvu, neophodno je uključiti pojmove kao što su znanja i svest. Ovo ukazuje na potrebu da se elementarno vladanje digitalnim tehnologijama posmatra u funkcionalnom ključu, tj. da se analizira njegova primenljivost kroz kompetencije.
Nastava u čijem su središtu upravo kompetencije predstavlja pokušaj da se težište nastavnog procesa preusmeri sa prostog sticanja znanja ka razvijanju sposobnosti da se ono adekvatno primeni, pa se, u vezi s tim, ističe nekoliko karakteristika tog didaktičkog principa:
- aktiviranje kognitivnih sposobnosti učenika adekvatnim odabirom zadataka;
- povezivanje novih znanja sa postojećim znanjima i veštinama;
- inteligentno vežbanje pronalaženjem odgovarajućih situacija za primenu naučenog;
- praćenje procesa učenja.
Učenici koji se pripremaju za moderni svet u kome žive
Savremenim programom, koji je prilagođen najaktuelnijim potrebama i zahtevima savremenog školstva, nova strategija obrazovanja pokazuje da Savremena gimnazija može da odgovori na višestruko zahtevne standarde nastave. Fokusiranjem na istraživanje i analizu učenici se pripremaju za moderni svet u kome žive, svet u kome će računari i roboti izvoditi monotone i repetitivne zadatke, a od ljudi će se očekivati da problem pred sobom raščlane, istražuju znanja koja imaju, pronalaze nova saznanja, povezuju sve informacije, analiziraju dobijeno i predlože najbolje rešenje problema na osnovu ovog sveobuhvatnog procesa.
Imajući u vidu sve ovo, Savremena gimnazija tokom godine kontinuirano radi na stručnom usavršavanju nastavnika i podizanju nivoa digitalne kompetencije kroz brojne radionice, seminare i vebinare. Primer usavršavanja je i festival „Science on Stage”, koji se bavi najmodernijom, najsavremenijom i najzabavnijom stranom obrazovanja.
Najznačajnije promene u nastavi, nastale kao posledica prikazanog zaokreta, odnose se na nastavni materijal, zadatke, odnos prema greškama i načine evaluacije. Podsticanje učenika da učestvuju na takmičenju „Brainfinity” pokazuje kakvu vrsta znanja i veština želimo da razvijemo kod naših učenika.
Razvijanje veština koje učenicima mogu koristiti u budućnosti
Od nastavnika se danas očekuje da poseduju odgovarajući nivo informatičke, informacione, digitalne i medijske pismenosti i da u nastavnoj praksi koriste savremene koncepte i primenjuju metode koje doprinose smislenoj upotrebi digitalnih alata u nastavi.
Važno je da svaki nastavnik u domenu svog predmeta pronađe prostor za interdisciplinarnu saradnju i da tokom osmišljavanja zadataka ima na umu nivo istraživanja i analize, a ne reprodukcije i prepoznavanja.
Podižući zahteve na nivo Blumove taksonomije, kod učenika razvijamo veštine koje im mogu koristiti u budućnosti i podstičemo ih da svakoj situaciji i problemu pristupaju analitički.
Uzimajući u obzir višegodišnje iskustvo u izvođenju nastave i savremena rešenja koja su usklađena sa svetskim standardima, usvojena strategija obrazovanja garantuje uspeh.