Empatija: Osnova suživota i saradnje u kosmopolitskom društvu
Živimo u vremenu sekularnog društva, koje pred čovečanstvo postavlja brojne izazove, ali i iskušenja. Digitalna pismenost i poznavanje informatičkih tehnologija postali su obrazovni postulat, čime se u prosveti došlo do fokusa drugačijeg od onog koji je bio zastupljen u prethodnoj deceniji. Škola kao temelj formiranja etosa novih generacija teži ka tome da ide u korak sa vremenom i da prati parametre savremenog doba. Ali iskušenja pred kojim se čovek našao u ovakvom sistemu vrednosti jesu opasnost od alijenacije (otuđenja) i zaboravljanje tradicionalnih vrednosti.
U Savremenoj gimnaziji model obrazovanja zasnovan je na komplementarnom pristupu učenicima, u kome veoma važno mesto zauzimaju vaspitanje i negovanje iskonskih vrednosti.
Iako je škola koja je okrenuta novim tehnologijama i inovacijama u nastavi, Savremena gimnazija neguje vrednosti koje će u modernom društvu, društvu u kome će kompjuteri i roboti preuzeti velik broj poslova, biti sve važnije, a to su etičnost, empatija i vrednovanje svakog pojedinca.
Razvijanje negujućeg odnosa prema bližnjima, ali i prema životnoj sredini
Neretko se u novije vreme susrećemo sa ovim terminom „empatija”, ali pravo značenje ove reči mnogima je nepoznato. Iako je termin nastao u estetici, gde opisuje mogućnost saživljavanja sa prirodom ili umetničkim delom, danas se ovaj pojam vezuje za umeće saživljavanja posmatrača sa psihičkim svetom druge osobe.
Timski rad psihologa i pedagoga, u kome učestvuju gotovo svi profesori Savremene gimnazije, fokusiran je na podsticanje empatije kod učenika i razvijanje negujućeg odnosa, kako prema bližnjima tako i prema životnoj sredini. Na časovima verske nastave i građanskog vaspitanja učenici često imaju priliku da uče o tome koliko su moć saosećanja i dar ljubavi prema bližnjima važni činioci u formiranju ličnosti.
Poseban akcenat stavlja se na poštovanje, ali i upoznavanje različitosti. Jedna od omiljenih tema, koju učenici često pokreću, odnosi se na upoznavanje različitih religija, pogotovo onih koje su najzastupljenije. Na ovaj način mladi ljudi ne samo da stiču opštu kulturu nego i upoznaju lepotu različitosti u kontekstu sticanja širine u pogledu na svet i drugačije ljude. Jedan od primera ovakvog rada sa učenicima jeste vršnjačka edukacija na temu „Reci ne govoru mržnje”. Sa akcentom na tome da nam je različitost data da bismo se dopunjavali, a ne ratovali, kod učenika se razvija i koeficijent empatičnosti, koji se u novije vreme sve više posmatra kao bitan parametar u proceni ličnosti.
Učenicima Savremene su otvorena vrata da se uklope u bilo koje okruženje
Ovakav model obrazovanja pruža otvorena vrata našim učenicima da se uklope u bilo koje okruženje i ostvare dijalog sa različitim ljudima na adekvatan način.
Obrazovanje je ključni element u prevazilaženju ksenofobije, ali i u razvijanju empatije prema svakom živom biću bez obzira na nacionalnost, veroispovest, životno doba ili socijalni status.
Duboko verujemo da je u vremenu kada se globalizacija ubrzano razvija i širi, a svet postaje „globalno selo”, razumevanje drugih vera, kultura i vrednosti osnova suživota i saradnje u kosmopolitskom društvu za koje pripremamo naše učenike.