Učenici su se kroz projekat „Rimska kuhinja – hrana i ukusi starog Rima”, zajedno sa nastavnicama Natalijom Stanković i Jelenom Zelenović, upustili u istraživanje kulinarskih tajni antičkog doba, povezujući znanja iz latinskog jezika i hemije. Kroz timski rad i praktičan pristup, otkrili su kako su Rimljani pripremali hranu, koje su sastojke koristili i na koji način su ukusi tog vremena oblikovali njihov svakodnevni život.
Kulinarski deo – priprema rimskog jela
Svaka grupa imala je jasno definisane uloge:
🔸 istraživač – pronašao i objasnio recept, istorijski kontekst i način pripreme;
🔸 kreator – pripremio jelo prema receptu, koristeći autentične sastojke;
🔸 snimatelj i montažer – zabeležili proces pripreme kroz video, obraćajući pažnju na kvalitet zvuka i slike.
Učenici su kreirali video-materijal u trajanju do tri minuta u kojem su prikazali sastojke, postupak pripreme i konačan izgled jela, te su snimci zapravo pokazatelj kreativnosti i posvećenosti timu. Gotova jela doneta su u školu na ocenjivanje 3. februara. Komisija je ocenjivala izgled i ukus, a učenici su predstavili svoja iskustva tokom pripreme.
Hemijski deo – analiza sastojaka i procesi fermentacije
Pored praktične pripreme jela, učenici su analizirali hemijski sastav korišćenih sastojaka i primenili stečena znanja kroz sledeće zadatke:
✅ analiza sastojaka – istraživali su hemijska jedinjenja u sastojcima jela, grupišući ih na organska i neorganska;
✅ fermentacija – pronašli su primere fermentacije u svakodnevnom životu i zapisali hemijsku reakciju tog procesa;
✅ hemijski proračuni – rešavali su zadatke u vezi sa proizvodnjom ugljen-dioksida u fermentaciji i izračunavali sadržaj proteina i šećera u brašnu i medu.
Spoj nauke i tradicije
Ovaj projekat omogućio je učenicima da kroz istraživanje, praktičan rad i analizu povežu znanja iz različitih predmeta. Učenici su se upoznali sa jezikom i kulturom drevnog Rima, ali i sa hemijskim procesima kada je reč o svakodnevnim namirnicama.
Na kraju, rad učenika nije ocenjen samo kroz bodove, već i kroz trud, preciznost i kreativnost, koje su uložili u istraživanje i realizaciju ovog jedinstvenog interdisciplinarnog zadatka.