Kolaboracija: Sastavni deo rada na svakom predmetu u Savremenoj gimnaziji
Kolaboracija ili saradnja je jedan od vidova pristupa radu sa učenicima koje Savremena gimnazija posebno neguje. Naime, ona predstavlja međusobno povezivanje dva ili više učenika sa ciljem rešavanja određenog problema prilikom rada na nekom projektu, prezentaciji ili zadatku i dolaska do zajedničkog rešenja ili proizvoda.
Razvijanje saradnje je ključni segment funkcionisanja svakog projekta, a vrlo je značajno i u radu učenika, jer se tako razvijaju timski duh, kooperativnost, jača se međusobna komunikacija i osnažuje rad u većim ili manjim grupama.
U Savremenoj gimnaziji saradnja je sastavni deo rada na svakom predmetu, jer se kroz interdisciplinarne projekte i grupne zadatke ona razvija, pospešuje i unapređuje.
Izuzetna kolaboracija savremenih gimnazijalaca i profesora na Sajmu država jedan je od brojnih primera povezivanja različitih predmeta s ciljem upoznavanja i predstavljanja različitih kultura i država. U ovom zanimljivom i izazovnom projektu treba posebno istaći saradnju, ne samo među učenicima jednog odeljenja već i sa nastavnicima koji su im bili u ulozi mentora. Novac sakupljen prodajom artikala upotrebljen je u humanitarne svrhe, što zaslužuje posebnu pohvalu.
Postoje brojni primeri kako je saradnja među učenicima došla do izražaja u školi, ali su česti i primeri saradnje u digitalnom okruženju.
Terenska nastava i zajedničko rešavanje problema
Terenska nastava zamišljena je kao interdisciplinarno povezivanje više predmeta i rad na terenu koji predstavlja praktičnu primenu usvojenih teorijskih znanja iz različitih predmeta kroz osmatranje, merenje, povezivanje i projektno realizovanje. Zadaci su osmišljeni tako da učenici, podeljeni u više grupa, u svakom odeljenju vrše osmatranje, beleženje, prikupljanje i snimanje podataka i, sarađujući, dolaze do krajnjeg rezultata.
Interdisciplinarni projekti iz školskih predmeta
U nameri da podstakne učenike da samostalno donose zaključke i da problemski sagledavaju motive i elemente u književnim delima, profesorka srpskog jezika i književnosti im je prilikom obrade lektire „Ep o Gilgamešu” zadala interesantnu temu za razmišljanje. Učenici su podstaknuti da u „Epu o Gilgamešu” kritički protumače motiv zmije i njenu pojavu, pronađu odgovor da li ona donosi dobro ili zlo i iznesu argumente za svoje tvrdnje navodeći stihove iz ovog dela. U saradnji sa profesorom računarstva i informatike, realizacija projektnog zadatka podrazumevala je i izradu stripa u aplikaciji „Storyboard That”.
Savremenijada (nadmetanje učenika u predmetnom znanju)
Savremenijada pruža učenicima priliku da pokažu znanje i spretnost i da, pre svega, uvide koliko su u svakom timu za pobedu važni kolaboracija, međusobno poštovanje i vrednovanje svačijih ideja, veština, znanja i sposobnosti.
Kolaboracija kao sastavni deo digitalnih kompetencija
Savremeni pristup nastavi i učenju koji negujemo u Savremenoj gimnaziji podrazumeva primenu informaciono-komunikacione tehnologije, kako u specifičnom radnom okruženju tako i u svakodnevnom životu. Kao takva, ona je sastavni deo didaktičkih, odnosno pedagoških kompetencija nastavnika. Digitalni resursi omogućavaju da budemo kreativni i da osmišljavamo originalne časove, koji su prilagođeni savremenim učenicima, njihovoj dinamici i potrebama i koji od njih zahtevaju stalno komuniciranje i saradnju.
Ovakvim vidom rada razvijamo kod učenika svest o tome zašto je saradnja i te kako potrebna veština za budući život i rad i zašto je važno da njom ovladaju i u digitalnom okruženju, pokazujemo im kako se menjalo radno okruženje u poslednjih nekoliko godina i šta se na osnovu toga može očekivati u narednim decenijama, kada oni budu naučnici, umetnici, predavači ili poslovni lideri.
Cilj Savremene gimnazije je da kolaboracija, kao jedna od izuzetno važnih tekovina XXI veka, bude sastavni deo digitalnih kompetencija u predstojećem periodu i da se srazmerno razvija, unapređuje i podiže na najviši nivo, jer su digitalna pismenost i rad u digitalnom okruženju temelj obrazovanja u sadašnjosti, ali i u budućnosti.