Životne veštine: Stvaranje proaktivnih generacija budućih mladih stručnjaka
Životne veštine se karakterišu kao grupa psihosocijalnih kompetencija i interpersonalnih veština koje pomažu ljudima da donose odluke, rešavaju probleme, kritički i kreativno razmišljaju, efikasno komuniciraju, izgrađuju zdrave odnose sa drugima i vode produktivan život.
Neka od najčešćih pitanja koja postavlja savremeni profesor su:
- Kako možemo pripremiti naše učenike za uspeh u svetu koji se brzo menja?
- Kako podstaći učenike da kritički analiziraju izvore i argumentovano brane svoje stavove?
- Kako podržati razvoj svih ovih relevantnih veština?
Učenici spremni za izazove u akademskom i poslovnom svetu
U Savremenoj gimnaziji, pored kontinuiranog rada sa učenicima, akcenat je i na neprestanom pružanju podrške nastavnicima kada je reč o unapređivanju rada u kontekstu postizanja što boljih rezultata.
Prateći razvoj savremenih đaka, sa zadovoljstvom dolazimo do zaključka da oni ohrabruju druge da doprinose projektima i učestvuju u njima, postavljaju strategije i planove za rešavanje zadataka, lako preuzimaju odgovornost za upravljanje grupama tokom zajedničkih aktivnosti, proveravaju snagu drugačijih argumenata i slično.
Na taj način bivaju spremniji za izazove koji ih čekaju u akademskom i poslovnom svetu i lakše savladavaju prepreke u daljem obrazovnom procesu. Naše iskustvo pokazuje da je apsolutno moguće naučiti osobu da bude dobar kritički mislilac, da kontroliše emocije i bude empatičnija prema drugima.
Učenje kojim se razvija kritičko mišljenje i sposobnost rešavanja problema
Nastava koja podstiče razvoj životnih veština i koja je blisko povezana sa budućim izazovima koji čekaju mlade ljude sigurno motiviše učenike da daju svoj maksimum u toku obrazovnog procesa jer unapred znaju da to što uče ima praktičnu primenu. Obeležavanje Dana bezbednog interneta ili radionice „Pobedi stres” i „Preduzetničke veštine” samo su neki od ovakvih primera. Na taj način đaci ne uče „samo da dobiju ocenu”, već su sposobni da kritičkim razmišljanjem i povezivanjem dođu do rešenja problema. Naravno, naši profesori se trude da svojim pristupom, iskustvom, stručnošću i zalaganjem kod učenika razvijaju svest o izgrađivanju životnih veština i kritičkog mišljenja, samoproceni na osnovu relevantnih, objektivnih parametara i prepoznavanju tih veština kod svojih vršnjaka, koji predstavljaju njihove buduće poslovne partnere i kolege.
Profesori im posebno pomažu kod razvijanja sposobnosti da samokritički procenjuju svoj i rad drugih, da se unapređuju posle objektivnih povratnih informacija nakon obavljenog zadatka i da znaju kako da prime kritiku a da to ne dožive lično ili kao napad. Na taj način dobijamo proaktivne, a ne reaktivne generacije budućih mladih stručnjaka.
Verujemo da će dugo najavljivana promena sistema obrazovanja u Srbiji dovesti do toga da što veći broj škola podstakne nastavnike da na ovaj način organizuju rad sa učenicima.